Tuesday 4 September 2018

Minggu Siswazah

Assalamualaikum semua....

Finally, saya dah bergelar seorang mahasiswi di salah sebuah universiti tempatan. Saya rasa sangat bersyukur sebab menjadi salah seorang yang terpilih untuk masuk ke UIAM. Okay, to be honest untuk entry kali ini, saya nak cerita mengenai kehidupan saya semasa hari Ta'aruf Week. Mesti korang tak tahu kan maksud dia apa. Tapi bagi pelajar UIAM, mesti dah tahu. Okay, Ta'aruf Week atau nama famous dia ialah "TAWE"merupakan minggu suai kenal pelajar UIAM. macam hari Orientasi lah.

TAWE memang sangat seronok even memenatkan. Kami TAWE selama 6 hari. Dalam tempoh masa tersebut, kami dapat banyak maklumat mengenai pelbagai benda. Apa yang menariknya TAWE ni adalah tiada percampuran antara lelaki dengan perempuan. Which is so perfect for me. Tak macam Uni lain, yang ada campur lelaki dan perempuan dan ada jugak yang suruh menari, betul tak? That's why I am proud to be chosen as IIUM student.

Unfortunately, sepanjang TAWE ni committee dia macam kelam kabut. Saya bukan nak banyak komen, tapi tak sistematik.Kenapa tak sistematik? sebab semua pelajar tak nak ikut cakap committee member. Kesian aku tengok dorang. Dahlah berapa orang je dalam setiap BIRO. Lepastu nak kena handle ramai gilerrrrrr. YAng paling saya geram, pelajar perempuan KETEGAQ sangat!! Salah seorang committee tu suruh berbaris nak ke Masjid, but dorang buat tak tahu je.

Okay, habis cerita tu. Kali ini saya nak cerita pasal apa aktiviti selama 6 hari tu. Kami tak banyak aktiviti sangat tapi kami diberi taklimat mengenai AMAD, STADD, Library, Counselling and Carrier, dan banyak lagi. 25 Ogos 2018, kamii semua dah kena daftar. LEpastu esoknya kena buat matriks card. Mula-mula rasa macam okay lagi, tapi berapa hari macamtu kami kena bangun awal untuk solat subuh berjemaah di Masjid UIAM. Seronok sebab dapat tengok sunrise depan mata.

Okay (cehhh banyak sangat okay), kali ni sis rasa seronok dan terhibur sebab saya berjumpa balik dengan kawan lama saya. Dekat sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tasik Puteri terutamanya. Saya jumpa ramai, Syafiqah, Marinidan Elma. Yang paling terujanya, mereka semua ingat saya lagi. hahahhaha Dorang kata muka saya tak berubah tapi badan saya semakin membesar. HAHAHAHAH

Tidak dilupakan jugak kawan STPM saya pon ada yang masuk IIUM jugak. tapi kos kami semua lain lain. Natasha kos BENL dan FAtin MALCOM. Fatin dia punya kos dekat UIA kampus PAgoh. SAya dengan Natasha punya kampus dekat Gombak je.

This is common thing. Kalau pelajar UIAM ni maybe dia kenal lah macam mana sistem di UIAM. Kalau pelajar yang Direct Intake, kami semua ken amenjalani test-test yang disuruh, seperti ENGLISH PLACEMENT TEST, ARABIC PLACEMENT TEST and FUNDAMENTAL KNOWLEDGE TEST. Kalau EPT, kena cukup syarat yang disuruh oleh kos masing-masing, baru dikira EXIT. TApi kalau tak lepas test tu korang kena belajar satu sem dekat CELPAD dulu, baru boleh masuk korang punya KULLIYYAH. Oh lupa nak bagitahu, kalau korang LEPAS ya baru boleh exit. Selagi tak lepas, korang kena tetap belajar dekat CELPAD sampai lepas. I think UNI lain tak ada pon buat macam ni HUHUHU..

By the way, korang pon akan menjalani TILAWAH PLACEMENT TEST. Test ni senang je. Macam baca Quran je. Ada dua baca Quran dan Hafazan. Kalau lepas Alhamdulillah... KAlau tak lepas korang kena pergi kela stilawah lah jawabnya. HAHAHAHHA

Setakat ni Alhamdulillah tak ada apa apa yang memeningkan kepala. kepada semua rakan rakan saya, All the best. Buat yang terbaik, banggakan parents korang. JAngan pernah putus asa. KAlau rasa nak ponteng kelas tu, ingat parents kat kampung. Dorang penat lelah cari rezeki nak kamu semua belajar. INGAT TU!!

Akhir kata, kalau boleh masa isi UPU tu, letaklah UIA as last option. hahahahha tak ada lah gurau je.
SAmpai sini sahaja coretan saya. Kalau tak sempurna, saya minta maaf sangat sangat.

Assalamualaikum guyss...
Your sincerely,
HUDA ASSYAKIRAH


Masa ni Bai'ah Ceremony
Kami kena pakai Baju Koprat


Masa TAWE kami kena pakai tudung putih



Tengah tunggu turn untuk amik Tilawah Placement Test


Dari kiri : Saya, Fatin dan Natasha 



No comments:

Post a Comment